Så skildras hjältemod under Black Lives Matter-protesterna
Demonstranter över hela världen sluter gemensamt upp i i Black Lives Matter-rörelsen. Men när medier ska berätta om protesterna får vi istället läsa om splittring: Mellan de dåliga ligisternas vandalisering, och de goda demonstranternas civilkurage.
Sedan Black Lives Matter-demonstrationerna spridits över USA:s alla delstater och vidare till stora delar av världen, har tonen i den svenska debatten bryskt ändrat klang. Samtidigt som protesterna intagit Stockholm, Göteborg och Malmö har kultursidorna skiftat från förskräckelse inför den amerikanska poliskårens otvivelaktiga övervåld mot svarta, till en kritisk hållning gentemot proteströrelsens metoder. Exempelvis skriver journalisten Isobel Hadley-Kamptz i Dagens Nyheter om hur “Skeenden som dessa, när det finns seriösa konflikter och starka känslor, är perfekta för dem som ytterligare vill destabilisera och polarisera”. Med Martin Luther King som förevändning avkunnar ledarskribenten Lisa Magnusson domen att våldsamheterna, till skillnad från Kings citat, inte är de marginaliserades röster, utan mobbare som förstör för de egna: “Upploppen är inte de ohördas språk, och plundrandet skipar ingen rättvisa. Detta är bara mobbmentalitet och röveri, och drabbar dem som lever och verkar i ofta fattiga och utsatta områden.” Daniel Åkerman på Svenska Dagbladets ledarsida, hoppar även han på detta välkända Luther King-tåg och pekar med ett varnande finger på rörelsen radikala helhet i jämförelse med dess fredsprisbelönade föregångsgestalt:
Berättelser om godlynta och modiga människor med beundransvärt civilkurage förmedlades för att måla upp bilden av en respektabel demonstrant.
SVT:s Morgonstudion rapporterade på liknande vis från Black Lives Matter-demonstrationen i Göteborg om den, då anonyma, ”hjälten i vitt”, en svart man som förhindrat individer från att använda sig av vandalisering som protestmetod. Civilkurage kallades det. SVT använde samtidigt polisens vittnesmål om hur de våldsamma individerna sedan tidigare var kända hos polisen för sin kriminella bakgrund. I kontrast till den stävjande hjälten, diskvalificerades de från att ha legitima skäl att själva demonstrera mot polisvåld. De reducerades istället till skadelystna ligister som snarare ”tagit tillfället i akt” att få starta bråk, och ansågs därför inte ha en uppriktig politisk agens som kanaliserades genom deras handlingar.
Medieprofilen Emanuel Karlsten var inte sen med att plocka upp narrativet på sin Facebook-sida. ”Inte alla hjältar bär mantel”, konstaterade han, innan den anonyma personen identifierades och senare ivrigt uppmärksammades av bland annat SVT, Aftonbladet och Göteborgs-Posten – där också polischef Erik Nord uppmanade fler att använda samma typ av civilkurage för att, å polisens vägnar, pacificera våldsamma delar av den poliskritiska proteströrelsen. Denna sorts medierapportering kan tyckas optimistisk, nästan sympatisk, att sprida hopp i annars så hopplösa tider – men dess egentliga budskap är bedrägligt.
Någon utnämns till hjälte när svarta personer protesterar mot polisvåld och strukturell rasism, vem?
Någon tillåts kröna hjälten, vem?
Hjältar och avbrutna protester sägs ingjuta hopp – men i vem?
Att utpeka en organisation som ämnar skapa radikal förändring för svarta människor över hela USA som en terrororganisation är ett effektivt medel för att förhindra fler att ansluta sig till den.
Max Hällström
Retoriken kan beskrivas som splittring, en teknik som av makten använts åtskilliga gånger under historiens lopp gentemot omvälvande proteströrelser, i syfte att skapa interna stridigheter och upplösa dess gemensamma kraft. Till exempel fick medlemmar i Black Panther-rörelsen genom dåvarande FBI-chefen J. Edgar Hoovers “COINTELPRO” se sig utmålade som terrorister, samtidigt som en stor del av rörelsen ägnade sig åt social verksamhet för att förbättra livsvillkoren för svarta barn och ungdomar. Att utpeka en organisation som ämnar skapa radikal förändring för svarta människor över hela USA som en terrororganisation är ett effektivt medel för att förhindra fler att ansluta sig till den. Liknande tongångar hördes under de stora proteströrelserna runt millennieskiftet, där antiglobaliseringsrörelsen protesterade mot nyliberalismen och dess frihandelsavtal. Under World Trade Organisations stormöte i Seattle 1999 utmålades våldsamma aktörer inom demonstrationerna som illegitima och utomstående bråkmakare. I och med den hårda kritiken höjdes även röster internt som tog avstånd från de som använt våldsamma metoder och vips – så var rörelsen uppdelad i två.
Den splittrande retoriken klyver rörelsens aktörer i en förrädisk uppdelning i frågor om moral och respektabilitet. En god och en ond demonstrant, en ond och en god svart person. Genom att utmåla ett visst beteende som hederligt medan ett annat fördöms som förkastligt, försvagas rörelsens kollektiva styrka och gemensamma intressen. Rörelsen misskrediteras utåt och frontfigurer tvingas frångå sitt huvudsakliga syfte och budskap för att istället försvara den egentliga rörelsens legitimitet i relation till de påstådda agitatörerna.
Det vi nu ser är vithet och makt som försöker definiera moralen, som splittrar och undergräver syftet med kampen och som motarbetar dess rörelse och mål.
Max Hällström
Black Lives Matter-rörelsens röster utgör tillsammans ett dånande motstånd mot de rasistiska strukturer som allt för ofta tvingar ilskan till det fördolda. Ilskan är befogad, nödvändig, oumbärlig – och den är det mest hoppingjutande som skett på väldigt länge. Över hela världen ställs nu krav på ett reformerat och rättvist rättsväsende, omfördelning, vård och bildning för alla. Att en svart medborgare i USA belönas med subventionerad utbildning för att ha städat efter en protest för svart emancipation är därför inte hjärtevärmande. Det är systemets spöken som går igen och belönar medborgare som inte rasar mot detsamma, medan de som kräver kostnadsfri utbildning för alla svarta medborgare i USA bestraffas. Det vi nu ser är vitheten och makt som försöker definiera moralen, som splittrar och undergräver syftet med kampen och som motarbetar dess rörelse och mål. Fall inte för frestelsen att svälja retoriken kring förebilder i tider av uppror. Det är ingen tillfällighet att vitheten inte delar ut medaljer till de som vägrar städa upp röran efter rättmätiga revolter mot strukturell rasism. För det skulle bara åskådliggöra vilka det är som efter århundraden av rasistiskt våld inte städat upp efter sig.
Max Hällström är utbildare inom rättighetsfrågor.
Säkra Kontexts journalistik! Varje krona räknas!
Swisha till:
Fortsätt läsa
Politik: En 600 år gammal förövare
Efter att SVT pausat Stina Wollters kommande program då hon skulle måla av kändisar nakna, listar Elina Pahnke 5 programledare som borde få mer skit. Teaterlegenden Suzanne Osten har gått ur tiden vilket gjort Mireya Echeverría Quezada oväntat berörd. När Sossarna vill sätta fotboja på barn och Tidöregeringen vill straffa barn hårdare, hur ska vi […]
Tv-tablån är totalt utdaterad. Mireya har kommit på nya program som bättre passar in i vår samtid. Invandrarjägarna! Repressionsporträttet! Kontexts egen husadvokat Silas har noterat att åklagare i Stockholm börjat åtala folk som håller i demonstrationer. Och Elina mjutar en man som gärna ser att alla andra håller käften. Klippare är Joel Zettergren.Jingelmakare är Gerald […]
Det är inte första gången Moderaterna stöttar ett pågående folkrättsbrott konstaterar Silas Aliki. Veckans lista handlar om Moderaternas historia då dom, förutom Israels pågående folkmord i Palestina, som ivrigt försvarat folkrättsbrott. Mireya Echeverría Quezada pratar om Nooshi Dadgostars Kamala Harris-keps och vad den betyder, 7 oktober 2024, när över 40 000 palestinier mördats av Israel […]