Vid 09 på fredagsmorgonen inträffade den kraftiga explosionen på Ådalagatan, korsningen Hamngatan, i Linköping. Ett stort pådrag larmades till platsen med många polispatruller, räddningstjänst, nationella bombskyddet och 20 ambulanser. – Aftonbladet, 7 juni 2019
Vid 09 på fredagsmorgonen inträffade den kraftiga explosionen på Ådalagatan, korsningen Hamngatan, i Linköping. Ett stort pådrag larmades till platsen med många polispatruller, räddningstjänst, nationella bombskyddet och 20 ambulanser.
Aftonbladet, 7 juni 2019
Min sura morgon-
mun. En ros.
En kyss.
Jag vrider på mig,
sträcker mig efter dig. Lukten av
ruttet kött
du inte vill ha.
Bränd hud.
Från fönstret,
hängande mitt i luften,
en liten bit av stuckaturen.
Utplåna mig, Herr Talman –
Straffa mig.
Är det inte oss
du vill rädda?
Bilden på väggen,
fotografiet på
förstasidan av dagstidning,
säger något annat.
Ett svart tryne,
en sne mun.
Är det därför
dina kyssar inte längre
smakar något? Din tunga en gul mask.
Bara ett vackert sår –
Två, tre.
Hur många i ditt ansikte?
Runda titthål,
utspridda
rosor över lakanen?
I våra minnen.
Kulformade gluggar.
Över huden,
där verkligheten
tränger in, ett bländande
nyhetsflimmer.
Brinnande bilar,
m88, 9mm.
Det sorgsna barnet med Glocken
i handen.
Lika många
skott i rabatten.
Gråtfärdig rök.
Splitter i trapphuset –
En nationell övning. Hur många barn, Herr Talman?
Hur många liv?
Är det en fråga om pengar? Vänta, vänta –
Här, jag har.
Över golvet har mina saker åkt ut.
Jag tittar mig
omkring i rummet,
som brukade
vara mitt vardagsrum
men nu
bara är ett gapande hål. Morgonen
öppnar sig
genom den trasiga
väggen. Ljuset stillnar
över ekgolvet, i oljad fiskbensparkett.
På andra sidan gatan,
står en barnfamilj.
De ropar på mig.
Vevar med armarna
medan jag
kliver ut på
balkongen.
En taggig talarstol. Nu bara en
tom plattform
i betong.
Fler
& fler människor
från lägenhetshuset ansluter sig
ute på gatan. Står där.
Chockade. Tysta.
Tills de tittar upp.
Viftar sina armar,
gestikulerar vilt.
Det är inte säkert,
skriker de
medan
ett svidande,
rått ljus
sipprar in mellan
kastanjeträden.
Trafiken har stannat.
Låt mig gå
& hämta. Här, säger jag,
sträcker ut min hand. Är det inte oss
du vill rädda? frågar jag
en sista gång
till fotot nu sönderrivet
på golvet. Ser
den fuktiga femtio-
lappen
falla till marken — Snälla.
Men du är inte där.
De skriker: Aldrig mer
solen
i ögonen.
Runt lyktstolparna, röd-
& vitrandig tejp.
Jag kliver ut på gatan.
Blickar upp mot huset, som jag
minns det —
Ett annat hus,
framför mig.
Balkongen är bortsprängd.
Alla rutor
krossade.
Mitt liv
bland spillror
någonstans.
–
Sandy Harry Ceesay är författare, dansare och scenkonstnär med en examen från Amsterdams konstnärliga högskola, och medlem i skrivarkollektivet Qalam. Han debuterade med romanen “Kärlekens exil” på Albert Bonniers förlag 2021.
Den här dikten låter sig inte skrivas Kanske för att det är jag som skriver den Kanske för att det inte är du som skriver den Kanske för att stumheten är för stor Och det inte går att skriva sig ut ur den Kanske för att min son hoppar på mitt huvud och det är […]
Den palestinsk-franska författaren Karim Kattan skulle nyligen hålla en presentation på en konferens. Han ombads att inte nämna Palestina. I den här essän reflekterar han över vad uppmaningen egentligen betyder.